Agenţia Naţională de Integritate a constatat starea de incompatibilitate, conflictul de interese de natură administrativă, a sesizat organele de urmărire penală şi fiscală sau a sesizat Instituţia Prefectului Municipiului Bucureşti în cazul a 2 persoane prevăzute de Legea nr. 176/2010, după cum urmează:
DAN NICUŞOR DANIEL – Primar General al Municipiului Bucureşti – INCOMPATIBILITATE
În perioada exercitării mandatului de primar general, DAN NICUŞOR DANIEL a exercitat şi alte funcţii de conducere în cadrul a patru instituţii sau servicii publice, fără mandat de reprezentare, nerespectând astfel dispoziţiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada 07 august – 07 septembrie 2021, prin exercitarea simultană a funcţiei de primar general şi a funcţiei de director general al Administraţiei Lacuri, Parcuri şi Agrement Bucureşti (ALPAB), DAN NICUŞOR DANIEL a solicitat în calitate de director general suplimentarea bugetului ALPAB cu suma de 3.000.000 Lei şi ulterior a retransmis ALPAB, în calitate de primar general, bugetul solicitat. Prin acest demers, bugetul ALPAB a fost suplimentat de la 11.517.000 Lei la 14.517.000 Lei. Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70, art. 71 şi art. 76 din Legea nr. 161/2003.
SESIZARE PARCHET – Abuz în serviciu şi Folosirea funcţiei pentru favorizarea unor persoane
Agenţia Naţională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu privire la existenţa indiciilor referitoare la săvârşirea de către DAN NICUŞOR DANIEL a infracţiunii de abuz în serviciu prevăzută de art. 297 din Codul Penal şi a infracţiunii de folosirea funcţiei pentru favorizarea unor persoane prevăzută de art. 301 din Codul Penal, întrucât:
– amenda contravenţională aplicată de către o instituţie publică persoanei fizice DAN NICUŞOR DANIEL a fost achitată de Primăria Municipiului Bucureşti, iar demersurile de contestare la instanţa abilitată au fost efectuate de către Direcţia Juridic din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti pentru DAN NICUŞOR DANIEL atât în calitate de persoana fizică, cât şi în calitate de primar general, documentul purtând semnătura olografă a acestuia, distinct pentru ambele calităţi;
– în perioada 07 august – 07 septembrie 2021, prin exercitarea simultană a funcţiei de primar general şi a funcţiei de director general al ALPAB, a solicitat în calitate de director general suplimentarea bugetului ALPAB cu suma de 3.000.000 Lei şi ulterior a retransmis ALPAB, în calitate de primar general, bugetul solicitat.
SESIZAREA INSTITUŢIEI PREFECTULUI MUNICIPIULUI BUCUREŞTI cu privire la legalitatea exercitării de către primarul general DAN NICUŞOR DANIEL a celor patru funcţii de conducere în cadrul instituţiilor sau serviciilor publice(Administraţia Municipală pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic, Administraţia Străzilor Bucureşti, ALPAB, Centrul Cultural Expo Arte), fără a avea un mandat de reprezentare.
SESIZAREA CURŢII DE CONTURI A ROMÂNIEI cu privire la legalitatea achitării amenzii contravenţionale aplicată lui DAN NICUŞOR DANIEL în calitate de persoană fizică, din bugetul Primăriei Municipiului Bucureşti.
OPRESCU MIRCEA SORIN – fost Şef Secţie în cadrul Spitalului Universitar de Urgenţă Bucureşti – INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 03 ianuarie 2018 – 15 iunie 2020, întrucât a deţinut şi exercitat simultan cu funcţia de Şef Secţie – Clinica Chirurgie Generală IV din cadrul Spitalului Universitar de Urgenţă Bucureşti şi funcţia de Manager al unui proiect finanţat din fonduri europene al cărui beneficiar a fost Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti, încălcând astfel prevederile art. 178, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 95/2006.
Persoanele evaluate au fost informate despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiază – de a fi asistate sau reprezentate de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. Persoanele evaluate au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
Persoanele menţionate au încălcat următoarele prevederi legale:
– art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative.”;
– art. 71 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnităţilor publice şi funcţiilor publice sunt: imparţialitatea, integritatea, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public.”;
– art. 76 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Primarii şi viceprimarii, primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti sunt obligaţi să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziţie, în exercitarea funcţiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soţul său ori rudele sale de gradul I. (2) Actele administrative emise sau actele juridice încheiate ori dispoziţiile emise cu încălcarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) sunt lovite de nulitate absolută.”;
– art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Funcţia de primar şi viceprimar, primar general şi viceprimar al municipiului Bucureşti, preşedinte şi vicepreşedinte al consiliului judeţean este incompatibilă cu exercitarea următoarelor funcţii sau calităţi: d) funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie ori cenzor sau orice funcţie de conducere ori de execuţie la societăţile reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv băncile sau alte instituţii de credit, societăţile de asigurare şi cele financiare, la regiile autonome de interes naţional, la companiile şi societăţile naţionale, precum şi la instituţiile publice, cu excepţia reprezentanţilor în adunarea generală a acţionarilor la societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a membrilor în consiliile de administraţie ale unităţilor şi instituţiilor de învăţământ de stat sau confesionale şi ale spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale sau a altor reprezentanţi ai instituţiilor publice din subordinea unităţilor administrativ-teritoriale sau la care unitatea administrativ-teritorială pe care o conduce deţine participaţie;”.
– art. 178, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 95/2006, potrivit căruia „Funcţia de manager persoană fizică este incompatibilă cu: c) exercitarea oricărei activităţi sau oricărei altei funcţii de manager, inclusiv cele neremunerate;
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat (…) încălcarea obligaţiilor legale privind (…) starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective (…)”.
„Persoana (…) faţă de care s-a constatat (…) starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică (…) pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenţia Naţională de Integritate îşi exercită atribuţiile cu respectarea principiilor legalităţii, confidenţialităţii, imparţialităţii, independenţei operaţionale, celerităţii, bunei administrări, precum şi al dreptului la apărare.
Comunicat de presă – Agenţia Naţională de Integritate