Decizii ale Consiliului Naţional al Audiovizualului

Social

Întrunit în şedinţa publică din data de 10.09.2024, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate, ca urmare a sesizărilor primite, referitoare la inserarea spoturilor publicitare în timpul difuzării, în direct, a unor evenimente sportive de Antena 1, Antena 3 CNN şi Antena Stars. Constatând încălcarea dispoziţiilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/ 2002, Consiliul a decis să aplice câte o amendă de 10.000 de lei posturilor Antena 1 şi Antena 3 CNN, precum şi o somaţie publică postului Antena Stars. Pentru Antena 1, CNA a analizat şapte rapoarte de monitorizare întocmite pentru Marele premiu de Formula 1 (din 19 şi 26.05.2024, 23 şi 30.06.2024, 07, 21 şi 28.07.2024), iar pentru Antena 3 CNN – Marele Premiu de Formula 1 de la Miami (05.05.2024) şi Formula 1 – Sprint, Marele Premiu al Austriei (29.06.2024).

Pentru Antena Stars, Consiliul a analizat raportul privind Formula 1 – Marele Premiu al Canadei din 09.06.2024. La stabilirea somaţiei publice s-a reţinut şi nerespectarea prevederilor art. 107 alin. (1) lit. a) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual la difuzarea publicităţii în cadrul transmisiunii meciului de fotbal dintre NK Maribor şi U Craiova (25.07.2024).

În aceeaşi şedinţă, CNA a decis să sancţioneze Realitatea Plus cu amendă de 5.000 de lei. La difuzarea ediţiei din 31.07.2024 a emisiunii „Culisele statului paralel” nu au fost respectate dispoziţiile art. 64 alin. (1) lit. b) şi nici cele ale art. 40 alin. (2) din Codul audiovizualului. Printre titlurile afişate pe ecran s-au regăsit: „Imediat: Legătura lui Arafat cu afacerea Mihaelei Geoană”; „Afacerea autocarelor, cum a primit Mihaela Geoană o caravană”.

Serviciul Comunicare şi Relaţii Publice
Prevederi ale legislaţiei audiovizuale la care facem referire:
Legea audiovizualului nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările şi completările ulterioare:
Art. 28 – (1) Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoţionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiţiile prevăzute la alin. (4) – (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate şi în timpul unui program, astfel încât: a) integritatea şi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, ţinându-se seama de pauzele fireşti ale acestuia şi de durată şi natura lui;

Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovisual
Art. 40 – (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.

Art. 64 – (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: (…) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă;

Art. 107 – (1) Publicitatea pe ecran partajat se difuzează cu respectarea următoarelor condiţii cumulative: a) să fie clar separată de conţinutul editorial printr-o divizare a suprafeţei ecranului, obţinută prin afişarea spoturilor publicitare într-o fereastră publicitară distinctă de fereastra editorială; pentru a nu altera programul principal nu trebuie modificat raportul de aspect al imaginii acestuia, iar suprafaţa ferestrei publicitare nu trebuie să depăşească suprafaţa ferestrei editorial.

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) este garant al interesului public şi unică autoritate de reglementare în domeniul programelor audiovizuale, competenţele sale fiind stabilite prin Legea audiovizualului nr. 504/ 2002, cu modificările şi completările ulterioare. Misiunea CNA este de a asigura un climat bazat pe libera exprimare şi responsabilitatea faţă de public în domeniul audiovizualului. Pentru mai multe detalii despre activitatea CNA accesaţi www.cna.ro .
Date de contact: tel. 021.305.53.43, e-mail: comunicare@cna.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *