Ziua de 11 iulie a devenit Ziua Inspecţiei Muncii prin adoptarea Legii nr. 337/2018 privind statutul inspectorului de muncă fiind marcată, anual, prin acţiuni de promovare a prevederilor legislative în vigoare, cu scopul de a stimula munca sigură şi decentă.
Înfiinţată prin Legea nr.108/1999, Inspecţia Muncii funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, având în subordine inspectoratele teritoriale de muncă, instituţii cu personalitate juridică, organizate în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti.
Inspecţia Muncii îndeplineşte funcţia de autoritate de stat prin care se asigură exercitarea controlului în domeniile relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă şi supravegherii pieţei şi îşi desfăşoară activitatea potrivit statutului propriu, în baza prevederilor art. 41 din Constituţia României. Reglementarea Inspecţiei Muncii îşi are originea şi din faptul că România a ratificat o serie de acte ale Organizaţiei Internaţionale a Muncii (de ex. Convenţiile cu nr. 81 şi 129).
Subliniem faptul că Inspecţia Muncii din România şi inspectoratele teritoriale de muncă au mandat identic cu cel al instituţiilor similare din celelalte state membre ale Uniunii Europene, motiv pentru care, în strategia şi programul anual de acţiuni se regăsesc incluse priorităţile şi obiectivele identificate la nivel naţional, fiind astfel în concordanţă cu politica Uniunii Europene.
Raportat la cronologia activităţii de inspecţie a muncii în România constatăm că este mult mai îndelungată, sănătatea şi securitatea în muncă reprezentând, constant, o prioritate.
În anul 1874 s-a instituit prima lege care reglementa aspecte legate de sănătatea în muncă, iar în 1894 intra în vigoare „Regulamentul pentru industriile insalubre” ce cuprindea dispoziţii privind munca femeilor şi a tinerilor precum şi elemente de prevenire a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale.
În exercitarea atribuţiilor sale, Inspecţia Muncii se raportează la una dintre funcţiile sale generale, aceea de comunicare, prin care se asigură schimbul de informaţii cu autorităţile centrale şi locale, precum şi cu persoanele fizice şi juridice supuse activităţii de control, informarea acestora şi a cetăţenilor asupra modului cum se respectă şi se aplică prevederile legislaţiei din domeniile de competenţă, îndeplinind, cumulativ şi rolul instructiv prin campaniile de conştientizare şi de prevenire.
Pe lângă activitatea primordială de control, Inspecţia Muncii şi inspectoratele teritoriale de muncă sunt preocupate în permanenţă de informarea şi conştientizarea angajatorilor şi a angajaţilor despre importanţa cunoaşterii şi respectării legislaţiei din domeniul relaţiilor de muncă şi a securităţii şi sănătăţii în muncă.
Amintim că, la nivel judeţean, Inspectoratul Teritorial de Muncă Caraş Severin are o permanentă colaborare cu autorităţile şi instituţiile publice, în mod deosebit cu Instituţia Prefectului, Inspectoratul de Poliţie, Biroul pentru Imigrări, Inspectoratul de Jandarmi, Agenţia pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Casa de Pensii, Direcţia de Sănătate Publică, Inspectoratul Şcolar, atât pentru informarea reciprocă cât şi pentru verificarea respectării normelor legale în vigoare.
Fără organizarea activităţii de inspecţie a muncii, care să înlăture munca nedeclarată sau subdeclarată, să prevină pericolele de accidentare şi îmbolnăvire profesională, nu s-ar putea concepe desfăşurarea normală a raporturilor de muncă într-un mediu sigur şi sănătos.
În continuare, ITM Caraş Severin îşi propune ca obiectiv principal menţinerea nivelului înalt de încredere în rândul angajatorilor şi lucrătorilor, să răspundă responsabil, prompt şi obiectiv solicitărilor cetăţenilor pentru asigurarea unei munci sigure şi decente.
La mulţi ani şi succes în activitate tuturor inspectorilor de muncă din cadrul Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă din ţară!
INSPECTOR ŞEF -IANCU PANDURU;PURTĂTOR DE CUVÂNT – Mihaela Aga,inspector de muncă