Lipsurile educaţionale care se văd când (doar) evaluăm: 42,4% dintre copiii din mediul rural nu au obţinut o medie peste 5 la Evaluarea Naţională.
„Pregătit pentru liceu”- programul prin care peste 200 de tineri sunt ajutaţi să facă tranziţia către la liceu
Bucureşti, 24 Octombrie 2024
În mediul rural, 42,4% dintre elevii care au susţinut Evaluarea Naţională 2024 nu au obţinut o medie peste 5, acesta fiind cel mai slab rezultat din ultimii patru ani, potrivit unei analize Edupedu.ro. Ca răspuns la nevoia de sprijin pentru absolvenţii de gimnaziu din mediul rural, Fundaţia World Vision România a demarat programul „Pregătit pentru liceu” ce are ca scop prevenirea abandonului şcolar, oferind suportul necesar pentru ca 235 de elevi să finalizeze cu succes studiile liceale.
(Ne)participarea elevilor la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2024
Aproape 16.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au finalizat anul şcolar sau nu au fost înscrişi automat de către şcoli la Evaluarea Naţională 2024, deşi înscrierea la această evaluare este obligatorie şi se realizează automat de către secretariatele şcolare pentru toţi absolvenţii.
Potrivit datelor furnizate de Ministerul Educaţiei, numărul total de elevi înscrişi în clasa a VIII-a la începutul anului şcolar a fost de 176.266, ceea ce înseamnă că 15.866 de elevi, fie nu au terminat clasa a VIII-a, fie nu au fost înscrişi pentru a susţine examenul naţional.
PROVOCĂRI
Tranziţia copiilor din medii vulnerabile către învăţământul liceal
Pentru copiii din comunităţile vulnerabile, tranziţia către liceu reprezintă un punct de cotitură în educaţia lor. Consecinţa acestui fapt este o rată mare a abandonului şcolar între clasele a VIII-a şi a IX-a, înainte de încheierea ciclului educaţional obligatoriu.
World Vision România a identificat mai multe cauze pentru care copiii din mediul rural rămân mult mai în urmă faţă de colegii lor:
* 35% dintre adolescenţi spun că niciodată sau doar uneori au suficiente rechizite şi cărţi pentru şcoală;
* 24% dintre copii nu sunt ajutaţi de nimeni la teme şi doar 8% au resurse pentru a apela la sprijin suplimentar;
* 14% dintre părinţii elevilor de gimnaziu spun că nu fac nimic atunci când copiii lor nu se descurcă la teme;
* Toate materiile le pun probleme adulţilor care îşi ajută copiii la teme, iar dificultăţile cresc o dată cu nivelul de şcolarizare, în special la matematică;
* Aproape o treime dintre profesori spun că proporţia elevilor cu pierderi de învăţare este între un sfert şi o jumătate din totalul clasei;
* Un copil din zece din mediul rural nu frecventează în prezent nicio instituţie de învăţământ;
* Doar 4 din 10 adulţi din mediul rural au examenul promovat de Bacalaureat.
SOLUŢII
Sprijin pentru elevii de liceu din comunităţile vulnerabile
Deşi educaţia este gratuită, costurile asociate frecventării liceului rămân o povară semnificativă pentru mulţi părinţi din mediul rural, determinându-i pe copii să abandoneze şcoala. Potrivit unui sondaj realizat de World Vision România, 56% dintre elevii din aceste comunităţi nu îşi continuă studiile după clasa a VIII-a, din cauza dificultăţilor financiare.
Pentru a combate fenomenul de abandon şcolar şi pentru a îmbunătăţi performanţele elevilor, World Vision România a identificat mai multe soluţii, după cum urmează:
* Acces la programe de mentorat, dezvoltare personală şi orientare vocaţională;
* Sprijin suplimentar pentru pregătirea la disciplinele de Bacalaureat şi Evaluare Naţională;
* Oportunităţi pentru stagii de practică şi voluntariat;
* Şedinţe de consiliere psihologică individuală;
* Tabere de vară cu activităţi de educaţie non-formală;
* Sprijin financiar pentru acoperirea totală sau parţială a costurilor, precum şi donaţii materiale şi financiare.
Pregătit pentru liceu
„Pregătit pentru liceu” reprezintă o intervenţie strategică la nivel educaţional ce vizează asigurarea unui bun parcurs al elevului din mediul rural în anii de liceu, printr-o pregătire atât din punct de vedere psiho-educaţional, cât şi din punct de vedere academic.
Obţinerea unor rezultate bune la Evaluarea Naţională reflectă o cunoaştere solidă a materiei, oferind astfel un start favorabil pentru acumularea de noi cunoştinţe în liceu şi pregătirea pentru examenul de bacalaureat.
„Colaborarea între mediul privat şi ONG-uri este esenţială pentru sprijinirea educaţiei şi prevenirea abandonului şcolar. Prin programul nostru „Pregătit pentru liceu”, alături de partenerii de la Auchan România, susţinem 20 de elevi din mediul rural. Vorbim despre elevi care provin din medii vulnerabile, fără resurse materiale, dar care îşi doresc să meargă la liceu. Sprijin academic prin sesiuni individuale şi acces la o platformă de meditaţii, axată pe aprofundarea cunoştinţelor la materiile de examen esenţiale, precum limba română şi matematică sunt doar câteva dintre măsurile prin care ne propunem să inspirăm şi să motivăm fiecare elev să continue studiile liceale şi să îşi atingă potenţialul maxim”, a declarat Mihaela Nabar, Director Executiv World Vision România.
De asemenea, elevii beneficiază de ateliere şi workshop-uri de dezvoltare personală, organizate într-un calendar anual structurat cu un curriculum specific, menite să le dezvolte abilităţile de viaţă şi să le consolideze încrederea în sine.
Pe lângă sprijinul academic şi personal, programul include şi o componentă de îndrumare profesională. Elevii participă la consiliere individuală şi sesiuni de grup, unde primesc îndrumare pentru realizarea unui plan de dezvoltare individuală.
Aceştia beneficiază, de asemenea, de mentorat, prezentări în şcolile secundare şi sesiuni dedicate părinţilor, pentru a asigura un sprijin constant şi comprehensiv pe parcursul anilor de liceu.
„Ne bucurăm să ne alăturăm World Vision România şi să oferim spijin copiilor cu risc de abandon şcolar, care vin din familii defavorizate. Auchan România crede şi investeşte în educaţie, pentru a dezvolta competenţele şi abilităţile necesare meseriilor de mâine. Sunt convinsă că fiecare proiect demarat pentru aceşti copii este un pas înainte, binevenit pentru societatea noastră în continuă dezvoltare.”, a declarat Corina Dospinoiu-Imre, Director Sustenabilitate Auchan România
Obiectivele programului Pregătit pentru liceu:
* Sprijinirea elevilor din mediul rural pentru a finaliza ciclul gimnazial şi pentru a fi pregătiţi pentru oportunităţile educaţionale viitoare, respectiv tranziţia către liceu.
* Îmbunătăţirea performanţelor şcolare la limba română şi matematică;
* Oferirea accesului la activităţi de educaţie non-formală în vederea dezvoltării unor abilităţi de viaţă esenţiale.
Susţinem tinerii să meargă la liceu şi să-şi finalizeze cursurile prin programul „Pregătit pentru liceu”!
Programul „Pregătit pentru liceu” susţine 235 de elevi din mediul rural, din clasele a 7-a şi a 8-a, care au obţinut medii peste 5 şi provin din familii a căror venit nu depăşeşte suma de 1500 lei/ membru. Scopul programului este de a preveni abandonul şcolar în tranziţia către liceu, oferind elevilor resursele necesare pentru a-şi continua educaţia.
CUM POŢI AJUTA – LINK
Comunicat de presă – World Vision România