Executivul a adoptat în şedinţa de miercuri, 15 decembrie 2021, proiectul de Ordonanţă de urgenţă prin care s-a stabilit faptul că începând cu data de 1 ianuarie 2022, toate declaraţiile de avere şi de interese vor fi completate şi transmise Agenţiei Naţionale de Integritate exclusiv prin sistemul electronic e-DAI, informează Agenţia Naţională de Integritate într-un comunicat.
“Ordonanţa a fost iniţiată de Ministerul Justiţiei la solicitarea ANI.
Important de ştiut este faptul că persoanele responsabile (PR) care asigură implementarea prevederilor legale privind declaraţiile trebuie să se înroleze cât mai curând în platforma e-DAI, obţinând un cont specific. Ulterior, persoanele responsabile vor avea obligaţia de a înrola în e-DAI toţi deponenţii din cadrul instituţiei, autorităţii sau unităţii în care îşi desfăşoară activitatea.
Totodată, prin Ordonanţa adoptată astăzi a fost prorogat până la data de 31 decembrie 2022 termenul aferent obligaţiei de a semna declaraţiile de avere şi de interese exclusiv cu semnătură electronică calificată.
Termenul iniţial – 31 decembrie 2021 – a fost astfel prelungit, nevoia de reglementare fiind motivată de imposibilitatea financiară şi tehnică a mai multor autorităţi şi instituţii publice din care fac parte deponenţii, de a le asigura acestora certificate cu semnătură electronică calificată. Totodată, intervenţia legislativă are ca obiectiv stabilirea unei proceduri unitare şi coerente de depunere, în format electronic, a declaraţiilor de avere şi de interese.
Astfel, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2022, deponenţii prevăzuţi de lege completează, depun şi transmit declaraţii de avere şi de interese certificate fie cu semnătură electronică calificată, fie cu semnătură olografă, exclusiv prin sistemul e-DAI.
Începând cu 1 ianuarie 2023 toate persoanele prevăzute de lege vor avea obligaţia de a transmite declaraţiile DOAR semnate electronic cu semnătură electronică calificată prin intermediul platformei e-DAI, iar ANI nu va mai accepta declaraţii semnate olograf.
Obligaţia de a asigura deponenţilor certificate calificate pentru semnătură electronică revine tuturor autorităţilor, instituţiilor publice sau unităţilor din care fac parte persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) pct. 1-38 din Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
Menţionăm că mecanismul electronic de depunere e-DAI păstrează fluxul obişnuit şi interacţiunile dintre Deponent (D), Persoana responsabilă (PR) din instituţia publică şi Agenţia Naţională de Integritate (ANI).
Sistemul e-DAI permite completarea declaraţiilor în format electronic şi listarea acestora spre a fi semnate olograf”,se arată în comunicat.
Mai multe detalii pot fi regăsite la secţiunea e-DAI, disponibilă pe pagina de Internet a Agenţiei Naţionale de Integritate (https://dai.integritate.eu/).