În urmă cu 17 ani, la data de 29 octombrie 2007, Comisia Europeană a decis asupra existenţei unui număr unic la nivel european pentru serviciul Telefonul Copilului: 116 111. În România, Asociaţia Telefonul Copilului https://telefonulcopilului.ro/ pune la dispoziţia copiilor acest serviciu, oferindu-le posibilitatea de a comunica în deplină confidenţialitate şi ajutându-i să depăşească problemele cu care se confruntă.
Decizia Comisiei Europene cu privire la linia unică europeană de asistenţă pentru copii 116 111 a apărut în urma Recomandării Parlamentului European – „Declaraţia cu privire la serviciile Telefonul Copilului în Europa” (17 ianuarie 2006), care menţionează că serviciile Telefonul Copilului trebuie să fie susţinute de Uniunea Europeană ca un instrument esenţial pentru protecţia drepturilor copilului şi trebuie să aibă un număr comun în Europa.
România a fost cea de-a treia ţară din Uniunea Europeană, care a pus la dispoziţia copiilor numărul unic de asistenţă 116 111, conform dispoziţiilor Deciziei Comisiei Europene 2007/116/CE, modificată şi completată prin Decizia Comisiei Europene 2007/698/CE şi prin Decizia Comisiei Europene 2009/884/CE, prin care s-a instituit în sarcina statelor membre ale Uniunii Europene, şi implicit a României, obligativitatea de a rezerva numărul de telefon 116 111 pentru serviciul „Telefonul Copilului”.
În România, prin intermediul liniei unice europene de asistenţă pentru copii 116 111, Asociaţia Telefonul Copilului le oferă copiilor posibilitatea de a comunica în deplină confidenţialitate şi îi ajută să depăşească problemele cu care se confruntă. 72,7% dintre copiii care au apelat 116111, în anul 2023, au expus probleme psiho-emoţionale, iar din totalul situaţiilor care au necesitat consiliere psihologica, 24,3% au făcut referire la probleme asociate ideaţiei suicidare. 42,6% dintre copiii care au exprimat probleme psiho-emoţionale, au vârste cuprinse între 13 – 15 ani.
„Asociaţia Telefonul Copilului oferă consiliere specializată şi colaborează cu instituţii relevante pentru acele situaţii care impun intervenţie în regim de urgenţă. Numărul apelurilor către 116111 continuă să crească an de an. Mai mult, cazuri în care viaţa copiilor a fost pusă în pericol şi-au găsit rezolvarea la doar un apel distanţă, la 116 111. Acest lucru demonstrează faptul că linia unică europeană de asistenţă pentru copii 116111, cunoscută şi în rândul copiilor din România drept Telefonul Copilului, reprezintă un instrument de sprijin esenţial într-o lume dominată de provocări şi de necunoscut pentru copii.” a declarat Cătălina Surcel, director executiv, Asociaţia Telefonul Copilului.
Conform datelor publicate de Child Helpline International, alianţă în care România este reprezentată de Asociaţia Telefonul Copilului, în fiecare an serviciile Telefonul Copilului din Europa oferă consiliere unui număr de peste 1 milion de beneficiari. Începând din perioada pandemiei, problemele de sănătate mintală constituie principalul motiv pentru care copiii solicită consiliere la linia unică europeană de asistenţă 116 111.
Astăzi, 116111, linia unică europeană de asistenţă pentru copii, cunoscută şi în rândul copiilor din România drept Telefonul Copilului, este operaţională în 30 de state europene** (23 dintre cele 27 de state membre ale Uniunii Europene şi în alte 7 state europene).
Mulţumim tuturor reprezentanţilor mass media pentru toate materialele dedicate constant programului Telefonul Copilului, totodată pentru asigurarea vizibilităţii numărului 116 111 în rândul copiilor şi părinţilor, ceea ce facilitează tratarea cât mai multor cazuri de încălcare a drepturilor copilului.
116 111 este linia unică europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Orange România. Apelul către 116 111 este oferit gratuit de Orange România.
**Albania, Azerbaija, Bulgaria, Croatia, Cipru, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Latvia, Lituania, Luxemburg, Malta, Republica Moldova, Muntenegru, Olanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, Romania, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ucraina (sursa: Child Helpline International)
Asociaţia Telefonul Copilului
Cu o experienţă de peste 18 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este o organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor linia europeană de asistenţă pentru copii, 116111, cunoscută şi în rândul copiilor din România drept Telefonul Copilului, disponibilă de luni până vineri, între orele 10.00-20.00. În perioada 21 noiembrie 2001 – 31 decembrie 2023, un număr total de 2.915.397 de apeluri a fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 109.598 de cazuri care au necesitat intervenţia instituţiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Orange Romania. Pentru informaţii detaliate despre Asociaţia Telefonul Copilului şi activitatea acesteia, vă rugăm să ne contactaţi la numarul de telefon: 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau să accesaţi website-ul organizaţiei noastre https://telefonulcopilului.ro/
Child Helpline International
Child Helpline International numără 155 de organizaţii membre din întreaga lume şi activează astfel în 133 de ţări pentru a oferi sprijin şi suport copiilor care au nevoie de protecţie. Child Helpline International utilizează tehnologii de comunicare şi informaţionale în măsură să le permită şi copiilor marginalizaţi să obţină ajutor. Cătălina Surcel, Director Executiv – Asociaţia Telefonul Copilului