Comisarii de la Protecția Consumatorilor au aplicat amenzi de 1,7 milioane lei unor operatori economici din turism, în urma neregulilor constatate în cadrul controalelor desfășurate în perioada 16 decembrie 2024 – 7 ianuarie 2025, în cele mai frecventate zone turistice în perioada vacanței de sărbători.
Conform reprezentanților Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), acțiunile de control au avut loc în Bucovina, Brașov, Maramureș, Valea Prahovei, Băile Felix și Rânca, în cadrul Comandamentului de Iarnă 2024 – structură special creată a ANPC pentru monitorizarea activității comerciale din domeniu, în acest sezon.
”În această perioadă au fost verificate 888 unități economice, s-au aplicat 382 de amenzi contravenționale, în valoare de 1,7 milioane de lei, s-au aplicat 607 avertismente și s-a dispus oprirea definitivă a comercializării produselor neconforme în valoare de 800.000 lei, precum și oprirea temporară prestărilor de servicii pentru 49 de operatori economici. Iată că discuțiile pe care le-am avut în repetate rânduri cu operatorii economici au condus la o reducere a numărului celor pentru care s-a aplicat măsura de oprire temporară a prestării serviciilor. Din păcate, în continuare există operatori economici care nu vor să se alinieze acestor prevederi legale – și aici aș dori să punctez și să vin cu un mesaj clar pentru aceștia: măsurile aplicate de ANPC vor fi la fel de ferme ca și până acum, iar deschiderea acestor unități nu se va realiza decât în momentul în care abaterile vor fi remediate în mod complet”, a transmis,joi Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.
Potrivit acestuia, respectul pentru consumatori trebuie să se regăsească și în condițiile de cazare, în condițiile în care se prepară toate produsele care se comercializează de unitățile turistice.
‘Respectarea consumatorilor nu este doar o obligație legală, ci și o datorie morală. A fi parte a economiei înseamnă mai mult decât profit – înseamnă etică, responsabilitate și respect față de cei care trec pragul operatorilor economici, de cei care practic susțin afacerile acestora, a mai subliniat Hotca, potrivit sursei citate.
Cele mai importante abateri de la legislație au fost comercializarea unor produse alimentare cu data limită de consum depășită, lipsa informațiilor esențiale de pe etichetele produselor și preparatelor comercializate, nerespectarea condițiilor igienice în unitățile de cazare, neafișarea tarifelor și a serviciilor incluse în pachetul de cazare și nereguli legate de echipamentele de schi închiriate, inclusiv lipsa igienizării și a bonurilor de comandă conforme, condiții de igienă necorespunzătoare în spațiul de lucru, utilizarea unor vitrine frigorifice murdare și a unor produse alimentare depozitate necorespunzător, lipsa autorizațiilor necesare funcționării sau a certificatelor de conformitate, neigienizarea spațiilor de cazare, inclusiv băi, folosirea unor saltele necorespunzătoare.