ANCOM a lansat în consultare publică metodologia prin care se determină tarifele pentru o serie de servicii pe care Compania Națională Poșta Română (CNPR) a fost desemnată să le presteze în calitatea sa de furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale până la data de 31 decembrie 2029. Măsurile propuse au la bază plafoane tarifare și formule de control al creșterii tarifelor, stabilindu-se totodată și condițiile în care acestea se aplică, informează instituția într-un comunicat.
Pentru perioada de desemnare curentă a CNPR, ANCOM propune menținerea politicii tarifare utilizată în exercițiul anterior de desemnare, revizuind însă indicatorii care stau la baza determinării limitei de creștere maximă a tarifelor pentru serviciile pe care furnizorul poștal a fost desemnat să le presteze. Conform reglementării propuse, CNPR va avea posibilitatea să își stabilească tarifele practicate pentru aceste servicii fără a putea însă depăși plafonul maxim stabilit conform metodologiei propuse de Autoritate.
Măsurile de reglementare propuse de ANCOM
La stabilirea tarifelor în perioada 01 ianuarie 2026 – 31 decembrie 2029, CNPR va trebui să ia în considerare indicele prețurilor de consum prognozat de Comisia Națională de Strategie și Prognoză pentru anul în care se aplică formula comparativ cu anul precedent, dar și elemente ce reflectă variația prețurilor de consum și productivitatea CNPR comparativ cu productivitatea economiei naționale. Pentru respectarea limitei impuse de ANCOM, CNPR va trebui să stabilească cu prudență tarifele care urmează a fi aplicate, ținând cont inclusiv de perioada în care aceste tarife se vor aplica, precum și de volumul de trafic previzionat pentru fiecare dintre categoriile de servicii incluse în sfera serviciului universal poștal.
Obligații ale CNPR
CNPR are obligația de a notifica ANCOM cu privire la toate tarifele practicate pentru furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal poștal până la data de 31 martie a fiecărui an pentru tarifele practicate în anul anterior, Autoritatea având la dispoziție 60 de zile pentru verificarea acestora. În cazul oricărei modificări a tarifelor stabilite de CNPR conform metodologiei propuse de ANCOM, furnizorul va aduce la cunoștința publicului aceste tarife cu cel puțin 30 de zile înainte de a fi aplicate, notificând, totodată, și Autoritatea cu privire la respectivele modificări.
Dacă din informațiile transmise de CNPR, în procesul de verificare de către ANCOM a respectării limitei tarifare maxime impuse rezultă o creștere mai mare a tarifelor decât cea rezultată prin aplicarea metodologiei stabilite de ANCOM, furnizorul va avea obligația ca în anul următor acestei constatări să ajusteze tarifele aferente serviciilor poștale astfel încât să fie compensată diferența practicată în plus față de majorarea aplicată.
Procesul de consultare publică
Proiectul de decizie privind stabilirea unor măsuri de reglementare tarifară pe baza plafoanelor tarifare și formulelor de control al creșterii tarifelor pentru serviciile din sfera serviciului universal furnizate de Compania Națională Poșta Română – S.A. în calitate de furnizor de serviciu universal poate fi consultat aici. Persoanele interesate sunt invitate să formuleze și să transmită observații și propuneri până la data de 10.12.2025, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Noua nr. 2, sector 3, București), prin intermediul Registraturii online sau prin intermediul direcțiilor regionale ale Autorității. Observațiile pot fi transmise și prin fax la numărul +40 372 845 402 sau prin e-mail, pe adresa consultare@ancom.ro.
Informații suplimentare
Accesul la serviciul universal poștal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a unor servicii poștale (serviciile incluse în sfera serviciului universal), la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile.
ANCOM a desemnat Compania Națională Poșta Română S.A. (CNPR) ca furnizor de serviciu universal prin Decizia ANCOM nr. 810/2024 pentru furnizarea tuturor serviciilor incluse în sfera serviciului universal pentru perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2029, pe întregul teritoriu național.
Conform legislației în vigoare, respectiv Ordonanța de urgență nr. 13/2013 privind serviciile poștale, tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze trebuie să fie accesibile, indiferent de localizarea geografică, transparente, nediscriminatorii și fundamentate în funcție de costuri și să stimuleze furnizarea unui serviciu universal eficient.
ANCOM poate impune plafoane tarifare și formule de control al modificării tarifelor serviciilor din sfera serviciului universal, modalitățile de stabilire sau de modificare a unor tarife pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligația să le presteze și poate stabili tarife individuale pentru serviciile din sfera serviciului universal.
Serviciile poștale din sfera serviciului universal cărora li se aplică reglementarea tarifară propusă de Autoritate sunt:
a) colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor poștale interne și internaționale, în greutate de până la 2 kg (inclusiv), având ca obiect:
1. trimiteri de corespondență, cu excepția trimiterilor de corespondență în număr mare;
2. imprimate, cu excepția imprimatelor în număr mare;
3. pachete mici, conform prevederilor Convenției Poștale Universale și Regulamentului poștei de scrisori, cu excepția pachetelor mici în număr mare;
b) colectarea, sortarea, transportul și livrarea coletelor poștale interne și internaționale, în greutate de până la 10 kg (inclusiv), cu excepția coletelor în număr mare;
c) serviciul de trimitere recomandată având ca obiect trimiteri poștale interne și internaționale în greutate de până la 2 kg (inclusiv) prevăzute la lit. a);
d) serviciul de trimitere cu valoare declarată având ca obiect:
1. trimiteri poștale interne și internaționale în greutate de până la 2 kg (inclusiv) prevăzute la lit. a);
2. colete poștale interne și internaționale în greutate de până la 10 kg (inclusiv), cu excepția coletelor în număr mare.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este instituția care promovează interesele utilizatorilor de servicii de comunicații electronice, servicii poștale și servicii digitale în contextul tranziției la societatea Gigabit, prin valorificarea optimă a mixului de instrumente de administrare și reglementare aflate la dispoziția Autorității.
Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.ro, infocentru.ancom.ro, www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu semnal mobil a localităților, drumurilor naționale și județene din România, accesați www.aisemnal.ro.

