Colegiul Medicilor Stomatologi din România (CMSR), cu sprijinul Colegiului Medicilor din România (CMR) şi al Biroului Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii în România (OMS), solicită Ministerului Educaţiei prioritizarea temei „Sănătatea organismului nostru” pentru programul Şcoala Altfel din acest an.
„Educaţia pentru sănătate în şcoli joacă un rol crucial în formarea obiceiurilor şi atitudinilor sănătoase încă din copilărie şi adolescenţă. Acest tip de educaţie oferă elevilor informaţiile necesare pentru a înţelege importanţa unui stil de viaţă sănătos şi pentru a lua decizii informate cu privire la sănătatea lor fizică, mentală şi emoţională”, se arată în adresa trimisă de CMSR către Ministerul Educaţiei.
Potrivit documentului, în cadrul temei umbrelă „Sănătatea organismului nostru”, vor putea fi abordate noţiuni legate de nutriţie, stil de viaţă sănătos, igienă corporală şi igienă orală.
„Abordarea acestor subiecte de la o vârstă fragedă ajută la prevenirea unor probleme de sănătate comune, cum ar fi obezitatea, igiena dentară precară şi bolile cauzate de un stil de viaţă nesănătos, care devin din ce în ce mai frecvente în rândul tinerilor. În plus, educarea elevilor cu privire la obiceiurile sănătoase promovează bunăstarea pe termen lung, oferindu-le instrumentele necesare pentru a-şi menţine sănătatea fizică şi mentală de-a lungul vieţii. Integrarea acestor subiecte într-un program practic şi interactiv precum Şcoala Altfel asigură că elevii nu doar învaţă, ci aplică aceste obiceiuri în viaţa de zi cu zi, contribuind la crearea unor comunităţi mai sănătoase în viitor”, afirmă preşedintele CMSR, dr. Florin Lăzărescu.
Sănătatea orală, esenţială pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor
Potrivit Studiului Naţional privind starea de sănătate a românilor, publicat de CMSR în acest an, doar 1 din 2 copii se spală pe dinţi de două ori pe zi. Mai mult decât atât, 66.3% dintre copii prezintă carii dentare, în timp ce 29.2% se confruntă cu anomalii dento-maxilare.
„Sănătatea orală joacă un rol esenţial în bunăstarea generală a organismului, iar sensibilizarea copiilor cu privire la importanţa acesteia ar trebui să înceapă încă din primii ani de şcoală. Informarea elevilor asupra consecinţelor problemelor dentare netratate este crucială, deoarece acestea pot cauza dureri, infecţii şi disconfort, afectând funcţii esenţiale precum masticaţia, fonaţia, deglutiţia şi respiraţia. Înţelegerea legăturilor ce se stabilesc între sănătatea orală şi a celorlalte părţi ale organismului, prin explicarea mecanismelor prin care bacteriile din cavitatea bucală pot genera inflamaţie şi boli sistemice precum diabetul şi bolile cardio-vasculare, îi va face conştienţi de beneficiul pe care îl aduce întreţinerea igienei orale zilnice.
De asemenea, cariile netratate şi alinierea incorectă a dinţilor pot afecta aspectul zâmbetului, influenţând negativ imaginea de sine şi starea emoţională a copiilor şi adolescenţilor. Integrarea noţiunilor de profilaxie orală în programul Şcoala Altfel va contribui la educarea elevilor cu privire la importanţa prevenirii problemelor dentare şi la adoptarea unor obiceiuri sănătoase pe termen lung”, explică SL. Dr. Luminiţa Oancea, vicepreşedinte CMSR”. Comunicat de presă – Colegiul Medicilor din România