Întrunit în şedinţa publică din data de 15.10.2024, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite şi a decis să aplice următoarele sancţiuni:
– amendă de 10.000 de lei postului Antena 1, deoarece la inserarea spoturilor publicitare în timpul difuzării, în direct, a unor evenimente sportive nu s-a ţinut cont de dispoziţiile art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, potrivit cărora: „Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoţionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiţiile prevăzute la alin. (4) – (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate şi în timpul unui program, astfel încât: a) integritatea şi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, ţinându-se seama de pauzele fireşti ale acestuia şi de durata şi natura lui”. Rapoartele de monitorizare au fost întocmite pentru următoarele transmisiuni: Marele Premiu de Formula 1 de la Zandvoort-Olanda din 25.08.2024, respectiv Marele Premiu de Formula 1 al Italiei din 01.09.2024;
– amendă de 10.000 de lei postului Antena 3 CNN pentru ediţia din 07.09.2024 a emisiunii „Descoperiţi”, difuzată cu încălcarea prevederilor art. 40 alin. (2) şi ale art. 47 alin. (3) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual. Printre titlurile afişate pe ecran s-au regăsit: „Regii de rromi şi alegerile! Campanie cu descinderi”; „Reţeaua care transporta migranţi în Italia, destructurată de poliţişti”; „Mega-operaţiunea anului şi conexiunea cu un lider al rromilor” (art. 40 (2) „În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile.
În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt”; art. 47 (3) „Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unui grup/comunităţi definit(e) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice”).
De asemenea, constatând încălcări ale dispoziţiilor Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare aferente campaniilor de promovare pentru:
– Aspivita, spot TV difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1), conform cărora „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare” (intervalul de monitorizare a fost cuprins între 17 şi 30.06.2024);
– produsele „Impruvis” („Impruvis Fast Melt”, „Pure Stick” şi „capsulele Simbiotic cu bacterii benefice”), spotul radio a fost difuzat fără a se ţine cont de dispoziţiile art. 93 alin. (1) (difuzat de Kiss FM în data de 17.07.2024);
– Venostim, difuzat fără a fi respectate prevederile art. 93 alin. (1) (monitorizare: posturi TV între 22 şi 28.07.2024);
– Prostadynon, pentru nerespectarea prevederilor art. 120 alin. (1) şi (3), conform cărora: „(1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi () (3) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă” (monitorizare: posturi TV în perioada 15-21.07.2024);
– anunţuri de sponsorizare pentru CelaNext + Roboflex, difuzate de România TV în data de 25.07.2024 (perioada monitorizată 22-28.07.2024).
Serviciul Comunicare şi Relaţii Publice