În cadrul programului ‘Luna Brâncuși la New York’, desfășurat în perioada 7 – 21 februarie 2025, Institutul Cultural Român de la New York prezintă spectacolul-lectură ‘Brâncuși contra S.U.A.’, adaptat după piesa omonimă a scriitoarei Tatiana Niculescu și tradus în limba engleză de Amanda L. Andrei și Codin Andrei. Este cel de-al treilea eveniment din seria dedicată marelui sculptor, după ‘Muzica lui Brâncuși’ (recital de pian) și ‘Brâncuși reimaginat’ (expoziție de sculptură) și va avea loc vineri, 21 februarie 2025, în spațiul de teatru studio al Institutului.
‘Brâncuși contra S.U.A.’ de Tatiana Niculescu este o dramă comică suprarealistă bazată pe procesul din 1928 al sculptorului român Constantin Brâncuși (1876-1957), care a dat în judecată Statele Unite pentru că nu au clasificat celebra sa sculptură, ‘Pasăre în spațiu’, drept artă, un proces prin care sculptorul a reușit să schimbe pentru totdeauna definiția artei în Statele Unite și nu numai. Adaptat pentru scenă de tânăra dramaturgă, traducătoare și artistă de origine română Amanda L. Andrei și realizat în colaborare cu regizoarea new-yorkeză Dina Vovsi, spectacolul va avea o distribuție din care fac parte actorii A.J. Ditty, Ethan Dubin, Lennox Duong, Vas Eli, Elijah Guo, Jasmine Sharma, Sarah Shin.
Procesul Brâncuși vs. Statele Unite ale Americii din 1928 a reprezentat un moment crucial în istoria artei moderne și a recunoașterii sculpturii abstracte. Totul a pornit de la celebra operă ‘Pasărea în spațiu’, pe care fotograful Edward Steichen și-a dorit să o aducă în Statele Unite. La sosire, vameșii americani au refuzat să o recunoască drept operă de artă, clasificând-o drept ‘obiect industrial’ și impunând o taxă vamală conform legislației vremii deși la momentul respectiv operele de artă erau deja scutite de taxe vamale.
Brâncuși a contestat această decizie și a intentat un proces în fața Curții de Comerț a Statelor Unite. Cazul a fost judecat în 1928, iar dezbaterile au pus în discuție nu doar statutul lucrării sale, ci și o problemă fundamentală pentru arta modernă la acea vreme: ce poate fi considerat artă? Martorii experți, inclusiv artiști, critici și colecționari, au susținut că sculptura lui Brâncuși reprezenta o expresie artistică autentică, chiar dacă nu respecta convențiile sculpturii figurative tradiționale.
Decizia finală a instanței, pronunțată pe 26 noiembrie 1928, i-a dat câștig de cauză lui Brâncuși, stabilind că ‘Pasărea în spațiu’ este, într-adevăr, o operă de artă. Această hotărâre a schimbat fundamental percepția asupra artei moderne și a creat un precedent important pentru viitoarele generații de artiști non-figurativi. Procesul Brâncuși nu a fost doar o victorie personală, ci un moment definitoriu pentru libertatea artistică și pentru recunoașterea sculpturii abstracte ca formă legitimă de artă.
Luna Brâncuși la New York’ aduce în atenția publicului newyorkez moștenirea culturală a lui Brâncuși asupra artelor vizuale, muzicii și teatrului, oferind o perspectivă complexă asupra modului în care opera marelui artist influențează artiștii contemporani în prezent. Prin această inițiativă, ICR New York își propune să celebreze nu doar creația unui artist excepțional, ci și impactul său asupra culturii universale, consolidând în același timp legăturile dintre scena artistică românească și cea americană.
Detaliile evenimentului și informații suplimentare cu privire la proiect pot fi consultate pe website-ul ICR New York, la adresa https://www.rciusa.info/events/brancusi-v-usa-a-legal-case-that-redefined-art
Mai multe detalii despre proiectele în desfășurare ale ICR New York pot fi găsite pe rețelele de socializare și website-ul Institutului