Parlamentul European a aprobat marţi noi reguli de reglementare a publicităţii politice pentru o protecţie împotriva interferenţelor străine şi a dezinformării, informează AFP.
Textul, adoptat cu 470 de voturi pentru şi 50 împotrivă, urmăreşte să asigure o mai mare transparenţă a publicităţii politice, adică a mesajelor publicate în numele actorilor politici sau menite să influenţeze comportamentul electoral în contextul alegerilor organizate în Uniunea Europeană.
Entităţilor cu sediul în afara Uniunii Europene li se va interzice de acum să finanţeze publicitate politică în UE în ultimele trei luni care preced un scrutin sau un referendum.
Legislaţia le impune, de asemenea, platformelor online să semnaleze în mod clar anunţurile politice, astfel încât oricine să ştie de ce a fost vizat, cine a finanţat reclama şi pentru ce sumă.
Pot fi utilizate numai datele cu caracter personal furnizate în mod explicit în scopul publicităţii politice online şi colectate direct de la o persoană.
Crearea de profiluri pe baza datelor cu caracter personal referitoare la originea etnică, religie sau orientare sexuală este interzisă, la fel ca şi utilizarea datelor referitoare la minori.
Comisia Europeană va fi responsabilă de instituirea, la doi ani de la intrarea în vigoare a noilor norme, a unei baze de date accesibile publicului cu toate anunţurile publicitare politice online, pentru o perioadă maximă de 7 ani.
Toate normele se vor aplica numai după 18 luni de la adoptarea lor formală de către Consiliu, dar unele elemente, cum ar fi dispoziţiile privind nediscriminarea, vor intra în vigoare la timp pentru alegerile europene din iunie acest an.
„În perioada premergătoare alegerilor europene, îndemnăm principalele platforme online să înceapă să aplice noile norme cât mai curând posibil şi să se asigure că spaţiul digital rămâne un loc sigur pentru schimbul de idei şi opinii politice”, a declarat europarlamentarul francez Sandro Gozi (grupul Renew, centrist şi liberal), raportor al dosarului.