Ponderea întreprinderilor inovatoare în total întreprinderi a scăzut, în România, cu 1,9 puncte procentuale, în perioada 2020-2022 faţă de intervalul 2018-2020, potrivit datelor publicate, luni, de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Conform INS, rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovarea în întreprinderile din mediul de afaceri arată că, în perioada 2020-2022, ponderea întreprinderilor care au introdus pe piaţă produse sau procese de afaceri noi sau îmbunătăţite, în numărul total de întreprinderi, a fost de 8,8%, ceea ce reprezintă o scădere cu 1,9 puncte procentuale faţă de perioada 2018-2020.
În perioada analizată, ponderea întreprinderilor inovatoare, în total întreprinderi, a scăzut, faţă de perioada 2018-2020, atât în sectorul industriei cât şi în sectorul serviciilor, astfel: în industrie cu 1,3 puncte procentuale, iar în servicii cu 0,6 puncte procentuale.
În schimb, raportat la numărul total de întreprinderi din fiecare sector, trendul se menţine acelaşi, respectiv serviciile au o pondere cu un punct procentual mai mare decât industria (9,3% în servicii, faţă de 8,3% în industrie).
Ca în perioada 2018-2020, în perioada 2020-2022, per ansamblu, întreprinderile mari, cu cel puţin 250 de salariaţi, au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri).
Din numărul total de întreprinderi mari, 20,6% au fost inovatoare, în timp ce IMM-urile au inovat în proporţie de 8,3%. Însă, în comparaţie cu perioada 2018-2020, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a scăzut cu 2 puncte procentuale, de la 22,6% la 20,6%, iar IMM-urile inovatoare au avut aceeaşi tendinţă de scădere, cu 1,8 puncte procentuale, respectiv de la 10,1% la 8,3%.
INS menţionează că din totalul întreprinderilor, 4,1% au fost inovatoare numai de produse noi sau îmbunătăţite, 3,1% au implementat atât inovaţii de produse cât şi de procese de afaceri şi 1,3% au aplicat numai pentru inovaţii ale proceselor de afaceri. Ponderea întreprinderilor inovatoare de bunuri, în total întreprinderi, a crescut, în perioada 2020-2022, cu 0,1 puncte procentuale (de la 5% la 5,1%). Întreprinderile inovatoare de servicii au avut şi ele o creştere cu 0,5 puncte procentuale (de la 4,8% la 5,3%).
Ponderea produselor „noi pe piaţă” şi „noi pentru întreprindere” în total întreprinderi s-a menţinut aproximativ constantă în perioada 2020-2022 comparativ cu perioada 2018-2020.
Ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus „produse noi pe piaţă”, în total întreprinderi, a scăzut uşor pe total cu 0,2 puncte procentuale, iar la întreprinderile mici şi mijlocii cu 0,1 puncte procentuale, respectiv cu 0,4 puncte procentuale, dar a crescut uşor la întreprinderile mari, cu 0,5 puncte procentuale, în perioada 2020-2022 comparativ cu perioada 2018-2020.
Ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus „produse noi pentru întreprindere”, în total întreprinderi a crescut uşor pe total cu 0,2 puncte procentuale, creştere susţinută de întreprinderile mici şi mari cu 0,3 puncte procentuale, respectiv cu 0,6 puncte procentuale, dar a scăzut uşor la întreprinderile mijlocii, cu 0,1 puncte procentuale, în perioada 2020-2022 comparativ cu perioada 2018-2020.
În perioada 2020-2022, întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele (37,1%), în comparaţie cu perioada 2018-2020 (31,3%). Pe tipuri de parteneri de cooperare, raportat la numărul total de întreprinderi inovatoare, cea mai mare creştere s-a semnalat în cooperarea cu organizaţii non-profit (+3,8 puncte procentuale), cu alte întreprinderi din interiorul grupului (+2,8 puncte procentuale), cu concurenţii (+2,7 puncte procentuale) şi cu clienţi sau cumpărători din sectorul public (+2,7 puncte procentuale).