În conformitate cu prevederile Legii învățământului preuniversitar, au fost transmise pentru avizare interministerială proiectele de acte normative pentru înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare și reînființarea Institutului de Științe ale Educației, în urma desființării Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație.
Atribuțiile principale ale Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) sunt coordonarea elaborării și revizuirea periodică a curriculumului național, precum și coordonarea sistemului național de evaluare și examinare în învățământul preuniversitar. În plus, CNCE îndeplinește următoarele atribuții noi:
Coordonarea științifică a elaborării și revizuirii periodice a componentelor curriculumului național pentru învățământul preuniversitar special și special integrat, precum și pentru programul „A doua șansă”.
Coordonarea științifică a sistemului național de evaluare și examinare pentru învățământul preuniversitar special și special integrat, inclusiv pentru programul „A doua șansă”.
Coordonarea evaluării manualelor pentru elevi, manualelor pentru cadrele didactice și a auxiliarelor didactice destinate învățământului preuniversitar special și special integrat, inclusiv pentru învățământul tehnologic și programul „A doua șansă”.
Gestionarea Platformelor dedicate Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socio-emoționale ale copilului la finalul grupei mari a grădiniței, Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor socio-emoționale și cognitive, cu centrare pe abilitățile de citit, scris și calcul matematic ale elevului la finalul clasei I;
Realizarea și administrarea băncii de instrumente de evaluare având funcție orientativă pentru evaluare.
Stabilirea standardelor de alfabetizare funcțională și gestionarea Platformei naționale de alfabetizare funcțională.
Sprijinirea dezvoltării unor programe pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar.
Institutul de Științe ale Educației (IȘE) are ca scop realizarea și promovarea studiilor și a cercetărilor care contribuie la înțelegerea proceselor educaționale, având ca obiectiv fundamentarea deciziilor de politici publice în domeniul educației. Suplimentar, IȘE îndeplinește următoarele atribuții:
Participarea la realizarea de studii și cercetări naționale și internaționale;
Elaborarea de metodologii, analize și studii pentru monitorizarea și evaluarea rezultatelor și impactului strategiilor naționale și politicilor publice;
Monitorizarea și evaluarea implementării programelor și proiectelor relevante pentru domeniul educației;
Contribuie la diseminarea rezultatelor cercetării științifice în rândul cadrelor didactice;
Realizarea programelor de formare continuă pentru cadre didactice, experți și personal de conducere din învățământul preuniversitar și universitar;
Acordarea de asistență de specialitate unităților de învățământ preuniversitar și universitar pentru realizarea studiilor și cercetărilor sau implementarea proiectelor;
Editarea publicațiilor de specialitate, inclusiv reviste, volume, cărți și rapoarte de cercetare în domeniul educației.
Ministrul Educației, Ligia Deca:
„Continuăm reforma în educație. Actualul Centru Național de Politici și Evaluare în Educație reunește două structuri cu activități total diferite: Unitatea de Cercetare în Educație, cu atribuții în realizarea și promovarea de studii și cercetări pentru fundamentarea deciziilor de politici publice în educație, și Direcția Curriculum, Evaluări și Examene, cu atribuții în dezvoltarea de curriculum și evaluarea în educație. Înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare și reînființarea Institutului de Științe ale Educației sunt, așadar, un răspuns firesc la necesitatea unei abordări instituționale diferite, în raport cu specificul activității fiecărei entități.
Recunoaștem, pe de o parte, importanța activităților de cercetare în educație, și, pe de altă parte, a celor de dezvoltare a unui curriculum care să răspundă nevoilor actuale ale societății, însoțit de un proces de evaluare racordat la standardele internaționale”.
Menționăm și faptul că IȘE este și unul dintre centrele la nivel național pentru evaluările internaționale ale elevilor și ale cadrelor didactice, realizate în colaborare cu Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și alte organizații internaționale. Comunicat de presă – Ministerul Educației