Întrunit în ședința publică din data de 14.10.2025, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcția Monitorizare ca urmare a autosesizării și a sesizărilor primite și a decis să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare aferente campaniilor de promovare pentru:
– PLAYER.RO, Superbet, difuzate cu încălcarea dispozițiilor art. 109 alin. (7) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual. Perioadă de monitorizare: 06 – 12.10.2025;
– Dr. Max – 3 variante cu durate variabile ‘DR. MAX, PACHET DE GRIJA, SILYMARIN PREMIUM, ANGHINARE’ și varianta ‘DR. MAX, SUPLIMENTE, 12%, VOUCHERE’, care nu respectă prevederile art. 153 alin. (1) și (2) din Codul audiovizualului. Perioadă de monitorizare: 06 – 12.10.2025;
– Catena – 18 spoturi publicitare (printre care: ‘COENZIMA Q10 DUAL, FEMEIE, 20%, CATENA – 15 sec’; ‘FARMACIA CATENA, ARTERIN COLESTEROL, VITAMAX – 20 sec’; ‘FARMACIA CATENA, BERES CEVITON C MAX – 15 sec’; ‘FARMACIA CATENA, CELADRIN, KLOKAN, FIXODENT ULTIMATE – 15 și 20 sec’; ‘FARMACIA CATENA, DETRICAL 2000, PERIFERISAN – 15 și 20 sec’; ‘FARMACIA CATENA, FLUEND EXTREME, HEPATOPROTECT FORTE – 15 și 20 sec’; ‘FARMACIA CATENA, SALVIASEPT ACUT, ZZZQUIL NATURA – 15 și 20 sec’). Acestea au fost difuzate fără a se respecta, după caz, dispozițiile art. 158 alin. (1) și/sau (2) Codul audiovizualului. Perioadă de monitorizare a fost cuprinsă între 06 – 12.10.2025.
În aceeași ședință, după analizarea rapoartelor de monitorizare întocmite de Direcția Control ca urmare a reclamațiilor primite, Consiliul a hotărât să emită decizii privind ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal, după cum urmează:
– materiale audiovizuale care încalcă prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului (‘Toți furnizorii de servicii media audiovizuale au obligația să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor și evenimentelor și să favorizeze libera formare a opiniilor’), identificate pe platformele:
* TikTok (1 material) – postat pe contul mihaela.asg;
* Facebook (4 materiale) – identificate pe conturile Valentin Ciobotariu (1), Tutza Anghel (1), Media News Studio (2);
– materiale audiovizuale care încalcă prevederile art. 51 alin. (2) din Codul audiovizualului (‘Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări rasiste, antisemite sau xenofobe’):
* TikTok (2 materiale) postate pe contul user2goghx;
* X (2 materiale) postate pe contul AURMania2 (Nationalist-Mania);
– materiale audiovizuale care încalcă prevederile art. 51 alin. (3) din Codul audiovizualului, (‘Sunt interzise în programele audiovizuale afirmații, comportamente, mesaje care sunt de intimidare, ostile, degradante, defăimătoare, umilitoare sau ofensatoare la adresa unui grup/comunități definit(e) de sex, gen, rasă, culoare, origine etnică sau socială, caracteristici genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau de altă natură, apartenența la o minoritate națională, avere, naștere, dizabilități, vârstă, orientare sexuală sau boală cronică contagioasă ori necontagioasă’):
* TikTok (5 materiale) contul constantin___baciu Constantin Baciu. CNA a decis să sesizeze Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării în legătură cu acest cont.
– materiale audiovizuale care încalcă prevederile art. 52 alin. (1) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual (‘Sunt interzise în programele audiovizuale prezentarea apologetică, negarea și/sau ducerea în derizoriu a regimurilor totalitare, nazist și comunist, a autorilor crimelor și abuzurilor acestor regimuri, precum și denigrarea victimelor acestora):
* X: postate pe conturile: daily_romania (2 materiale)
– materiale audiovizuale care nu respectă prevederile art. 109 alin. (7) din Codul audiovizualului,
* TikTok, 1 material pe contul liviu.varciu.
De asemenea, Consiliul a decis redirecționarea către Poliția Română a unor materiale identificate pe TikTok, conturile ropermis scoaladesoferiiasi și permisdeconduicere3, care promovează ideea obținerii permisului de conducere prin mijloace ilegale.
Consiliul Național al Audiovizualului dispune măsuri împotriva conținutului ilegal – decizii adoptate în ședința din 14.10.2025
Tip de încălcare – Prevederi legale – Număr materiale identificate pe platformele
Informare incorectă – Art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului – TikTok (1 material), Facebook (4 materiale)
Manifestări rasiste/xenofobe – Art. 51 alin. (2) din Codul audiovizualului – TikTok (2 materiale), X (2 materiale)
Mesaje ofensatoare/discriminatorii – Art. 51 alin. (3) din Codul audiovizualului – TikTok (5 materiale)
Apologie regimuri totalitare – Art. 52 alin. (1) din Codul audiovizualului – X (2 materiale)
Promovare jocuri de noroc – Art. 109 alin. (7) din Codul audiovizualului – TikTok (1 material)
Serviciul Comunicare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire:
Decizia nr. 573 din 25 iunie 2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, în vigoare din 07.08.2025
Art. 153 – (1) Este interzisă difuzarea de publicitate și teleshopping pentru medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrității lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente, precum și promovarea farmaciilor prin asocierea acestora cu promoții la medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale sau suplimente alimentare. (2) Este interzisă difuzarea de publicitate și teleshopping în care personal medical sau farmaciști recomandă ori avizează produse alimentare destinate minorilor, medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale și suplimente alimentare.
Art. 158 – (1) Publicitatea și teleshoppingul la suplimentele alimentare vor include în mod obligatoriu următoarele: a) avertizarea ‘Acesta este un supliment alimentar. Citiți cu atenție prospectul/informațiile de pe ambalaj.’; b) informațiile prezente pe eticheta suplimentului alimentar, în conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. (4) din Legea nr. 56/2021 privind suplimentele alimentare, cu modificările și completările ulterioare. (2) Durata avertizării menționate la alin. (1) lit. a) va fi de minimum 3 secunde și aceasta va fi difuzată la sfârșitul spotului publicitar; pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât și vizual.
Art. 109 (7) Este interzisă difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive sau alte persoane, care, datorită notorietății în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri.Comunicat de presă – Consiliul Național al Audiovizualului