Decizii ale Consiliului National al Audiovizualului

Social

Întrunit în şedinţa publică din data de 21.05.2024, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite şi a decis să aplice următoarele sancţiuni:

– somaţie publică postului Digi Sport 1 pentru nerespectarea prevederilor art. 111 lit. c) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit cărora „Radiodifuzorii pot difuza în timpul transmisiunilor sportive minispoturi de publicitate, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiţii: (…) c) să fie inserate în momentele de întrerupere naturală a jocului”. Rapoartele de monitorizare analizate cuprind meciurile de fotbal difuzate în direct FC UTA Arad – FC U 1948 în data de 02.03.2024 şi Rapid – FCSB în data de 09.03.2024;

– somaţie publică postului Prima Sport 1 pentru încălcarea dispoziţiilor art. 111 lit. c) din Cod la difuzarea în direct a partidei Liverpool-Brighton în data de 31.03.2024.

De asemenea, constatând încălcări ale dispoziţiilor Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare aferente campaniilor de promovare pentru:

– Sarcodyn (anunţuri de sponsorizare în trei variante, două de 10 sec şi una de 11 sec.), care nu respectă prevederile art. 120 alin. (3), conform cărora „Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă” (monitorizare: România TV, în intervalul 25 – 31.03.2024);

– Cupa României Betano (spot publicitar radio, durată – 13 secunde, monitorizare: Rock FM, 13.04.2024), difuzat fără a se ţine cont de dispoziţiile art. 89 alin. (3) („Cu excepţia spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate şi în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri se supun condiţiilor de protecţie a minorilor prevăzute în cap. II „Clasificarea programelor în vederea protecţiei minorilor” din titlul II „Protecţia minorilor”);

– Nutline, difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1), conform cărora „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare” (posturi TV, intervalul de monitorizare a fost cuprins între 12 – 28.04.2024);

– iCredit, difuzat cu încălcarea dispoziţiilor art. 94, potrivit cărora „În scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri: a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie; b) să fie redată la viteză normală de citire”. Raportul de monitorizare a fost întocmit pentru posturi TV centrale în perioada 01 – 07.04.2024.

Totodată, pentru încălcări ale prevederilor Codului audiovizual, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privinţa spoturilor/emisiunilor de teleshopping aferente promovării produselor:

– crema (unguentul) Keralifi şi tinctura călugărească Vama (monitorizare posturi TV 04, 16, 19, 20, 21.03.2024), crema/unguentul Keralifi şi uleiul Hypericum (monitorizare – România TV, Favorit TV, 12, 19, 21.03.2024), unguentul Keralifi (monitorizare – România TV, 29.03.2024) pentru nerespectarea prevederilor art. 120 alin. (1) şi (3) şi ale art. 126. Pentru ultimele două materiale de teleshopping, Consiliul a reţinut şi încălcarea dispoziţiilor art. 93 alin. (1);

– Kumtel FastFryer şi produse de la Muntele Athos (monitorizare Favorit TV, emisiunea „Bazar Favorit”, 14.04.2024), pentru că nu s-a ţinut cont de prevederile art. 93 alin. (1).
În aceeaşi şedinţă, Consiliul a analizat raportul de monitorizare referitor la postări publicate în cadrul reţelei de socializare Instagram, profilurile valerie.lungu (643 postări, 867K followers), florina_toma (456 postări, 657K followers), sanziananegru (5985 postări, 418K followers), şi vladutalupau (652 postări, 708K followers), prin intermediul cărora sunt promovate suplimente alimentare, respectiv: Biosil şi BDHQ – Biodihidro Quercetina.

Constatând că aceste postări nu au fost însoţite de menţiuni referitoare la prezenţa unor forme de comunicare comercială audiovizuală, Consiliul a decis să sesizeze Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, precum şi să informeze producătorii respectivelor suplimente în legătură cu faptul că publicitatea trebuie marcată şi pe reţelele de socializare.

De asemenea, CNA a hotărât să emită o decizie cu privire la conţinutul ilegal postat pe canalul YouTube al utilizatorului Dani Mocanu @ Oficial, respectiv videoclipul cu titlul „Dani Mocanu – Curwa / Official Video / Pamflet”.

Biroul Informare şi Relaţii Publice
Prevederi ale legislaţiei audiovizuale la care facem referire:
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 120 – (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi (…) (3) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă.
Art. 126 – (1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru medicamente şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente. (2) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping în care personal medical sau farmacişti recomandă ori avizează produse alimentare destinate minorilor, produse şi tratamente medicale sau suplimente alimentare. (3) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicale, tratamente medicale sau suplimente alimentare, dacă prezentările conţin recomandări ori avize ale asociaţiilor medicale.
Art. 131 – (1) Publicitatea şi teleshoppingul la suplimentele alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea: „Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul/informaţiile de pe ambalaj.” (2) Durata avertizării menţionate la alin. (1) va fi de minimum 3 secunde şi aceasta va fi difuzată la sfârşitul spotului publicitar; pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât şi vizual.
Biroul Informare şi Relaţii Publice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *