Preşedintele Franţei, Emmanuel Macron, vrea să obţină sprjinul cancelarului german, Olaf Scholz, pentru un nou plan destinat să ajute producătorii europeni de automobile să concureze cu rivalii din SUA şi China, după ce preşedintele SUA, Joseph Biden, a anunţat subvenţii pentru automobilele electrice produse în America de Nord, transmite Bloomberg.
Chiar dacă au opinii diferite cu privire la politicile din domeniul apărării şi energiei, Parisul şi Berlinul sunt de acord că Uniunea Europeană trebuie să facă mai mult pentru a promova industriile naţionale, susţin oficialii din cele două capitale intervievaţi de Bloomberg.
Într-un interviu acordat miercuri postului francez de televiziune France 2, după întâlnirea cu Olaf Scholz, Emmanuel Macron a spus că cei doi lideri se îndreaptă spre un punct de vedere comun, potrivit căruia subvenţiile acordate de UE pentru achiziţionarea de automobile ar trebui să fie utilizate numai pentru vehiculele produse în Europa. Aceasta ar ajuta la diminuarea efectelor negative ale US Inflation Reduction Act, printre prevederile căreia se numără şi aceea că oferă subvenţii numai pentru vehiculele electrice produse în America de Nord.
„Avem China şi SUA care îşi protejează industriile lor, în timp ce Europa rămâne deschisă. Trebuie să schimbăm acest lucru. Franţa şi Germania trebuie să rămână apropiate pentru că suntem prea deschişi, pentru că mulţi din constructorii noştri vând foarte multe vehicule în China şi nu vor ca lucrurile să se închidă”, a spus Emmanuel Macron, în interviul pentru France 2.
Potrivit unei surse din apropierea cancelarului german, Olaf Scholz este de acord cu acest punct de vedere.
Preşedintele Franţei a militat încă din 2017 pentru ceea ce a numit Buy European Act pentru achiziţiile publice, care ar fi urmat să se aplice companiilor care realizează mai mult de jumătate din producţia lor în blocul comunitar. Însă, până la urmă, Macron a fost obligat să renunţe la această idee, ca urmare a opoziţiei Bruxellesului. Germania s-a opus şi ea acelui plan de teama consecinţelor pentru schimburile sale comerciale cu China şi SUA, în special pentru constructorii auto Volkswagen AG, Mercedes-Benz Group AG şi BMW AG.
Între timp, pandemia de Covid a scos la lumină dependenţa Europei de lanţurile de aprovizionare din străinătate şi UE a relaxat o parte din normele privind ajutoarele de stat, ceea ce sugerează că noi iniţiative destinate protejării companiilor de concurenţă ar putea să găsească acum sprijin la Bruxelles.
Cu toate acestea, reluarea proiectului Buy European Act, de data aceasta pentru vehiculele electrice, ar putea să fie complicată, chiar dacă şi Germania este de acord. Ar putea fi nevoie de renegocierea acordurilor de liber schimb, iar iniţiativa ar putea să contravină actualelor norme UE sau acordurilor convenite în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului. De asemenea, iniţiativa ar putea declanşa un război comercial, în condiţiile în care alte state ar putea adopta măsuri de represalii.