Ministerul Transporturilor va primi 11,8 miliarde lei în bugetul pe 2020, cu 3,3% peste nivelul din acest an, potrivit proiectului lansat în dezbatere publică, vineri, de Ministerul Finanțelor.
Premierul Ludovic Orban a anunțat că Guvernul își va asuma răspunderea pe bugetul de stat pentru anul 2020. Ședința de angajare în fața Parlamentului va avea loc pe 23 decembrie, înainte de Crăciun.
În proiectul de buget al Ministerului Transporturilor se arată că 61% din rețeaua de drumuri este expirată, iar suma care trebuie alocată anual pentru lucrări de întreținere și reparații depășește 1 miliard de lei.
Peste 1 miliard de lei pentru reparații de drumuri
„Compania Națională de Administare a Infrastructurii Rurtiere (CNAIR) asigură în prezent administrarea și întreținerea unei rețele de 17.740 km, din care 824 km de autostrăzi și 16.916 km drumuri naționale, rețea care este dezvoltată pe întreg teritoriul României. Menționăm că peste 61% din rețea are durata de funcționare expirată.
Durata normală de funcționare a unui drum poate fi prelungită dacă se fac constant lucrări de întreținere periodică (tratamente bituminoase, straturi rutiere subțiri, covoare asfaltice, reciclări în SITU) și reparații curente (ranforsări sisteme rutiere). Față de cele prezentate, rezultă că, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA are nevoie anual de alocarea de la bugetul de stat pentru activitatea de întreținere a infrastructurii rutiere de fonduri financiare în valoare de cca. 1.047 milioane lei (1,047 miliarde lei n.r)”, se precizează în proiectul de buget pentru MT.
„Neasigurarea unui buget corespunzător pentru execuția acestor tipuri de lucrări până la construirea rețelei de autostrăzi va conduce la distrugerea întregii rețele rutiere din administrare, iar costurile de remediere ar fi mult mai mari, deoarece lucrările de modernizare, respectiv reabilitare implică costuri mult mai mari (ex. un km de drum modernizat/reabilitat costă cca 800.000 euro)”, avertizează autorii proiectului.
3,48 miliarde de lei, pentru infrastructura rutieră
Din totalul de 11,8 miliarde de lei alocat Transporturilor, Guvernul propune ca 3,48 miliarde de lei să meargă la Programul de modernizare, dezvoltare, reparații, consolidare și întreținere a infrastructurii rutiere.
Proiecte de autostrăzi – în privința construirii de autostrăzi, proiectele considerate prioritare și propuse la finanțare sunt:
Autostrada Lugoj–Deva (sector Dumbrava-Deva);
Autostrada Sebeș–Turda;
Autostrada Suplacu de Barcău–Borș;
Autostrada Câmpia Turzii–Târgu Mureș;
Autostrada Varianta de ocolire Bacău (profil de autostrada) ;
Drum expres Craiova–Pitești; – Autostrada de centura Sud a municipiului București, inclusiv intervențiile privind centura existentă (Lărgire la 4 benzi de circulație a Centurii București intre A1–DN 5, DN 2–A2 și A1– DN 7, pasajele Berceni, Domnești, Oltenița și Mogoșoaia);
Autostrada București-Brașov tronson Comarnic-Brașov sector Predeal–Cristian;
Podul suspendat peste Dunăre în zona Brăila;
Autostrada Sibiu–Pitești secțiunile 1,4 și 5.
Proiecte în pregătire pentru autostrăzi
Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzile Sibiu–Făgăraș, Târgu Neamț–Târgu Mureș
Elaborarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice pentru Autostrada Brașov – Bacău și pentru drumurile de mare viteza Ploiești–Buzău–Focșani–Bacău–Pașcani.
Proiecte în etapa de pregătire / atribuire în vederea elaborării documentațiilor tehnicoeconomice sau proiectării și execuției:
Autostrada Sibiu–Pitești Secțiunile 2 și 3;
Autostrada de centura Nord a municipiului București;
Autostrada Nădășelu-Suplacu de Barcău (proiectare și execuție);
Drum de legătură Centura Oradea (Girație Calea Sîntandrei) – Autostrada A3 (Biharia) la nivel de drum expres
Drum Expres Brăila-Galați (proiectare și execuție);
Varianta de ocolire Galați (proiectare și execuție la profil de drum național) ;
Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru Autostrada Timișoara-Moravița;
Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru Autostrada Făgăraș-Brașov;
Elaborarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice pentru drumurile Expres Craiova- Târgu Jiu, Ovidiu-Tulcea, Bacău – Piatra Neamț, Brăila–Tulcea, Brăila-Buzău, Focșani-Brăila, Pașcani-Suceava-Siret; Găești-Ploiești și Legătura dintre A3 și Aeroportul Henri Coandă;
Elaborare studiu de fezabilitate pentru drum expres Tișița–Albița;
Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru Drum expres / Autostrada Nordului (Drum expres Oradea-Satu Mare-Baia Mare și Autostrada Baia Mare-Dej-Bistrița–Vatra Dornei– Suceava și analiza conexiune Cluj-Dej; include și varianta de ocolire Dej);
Completarea studiului de fezabilitate pentru drum expres Arad-Oradea.