Gospodăriile din Uniunea Europeană au alocat, în medie, 9% din cheltuielile totale de consum pentru recreaţie şi cultură în anul 2017, pe primele locuri fiind gospodăriile din Danemarca şi Suedia, ambele cu 11,5%, în timp ce la coada clasamentului sunt cele din România, care au alocat în acest sens 5,8%, şi cele din Luxemburg şi Irlanda, ambele cu 5,9%, arată datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
La nivelul Uniunii Europene se observă modalităţi diferite de consum, care depind foarte mult de nivelul veniturilor, de obiceiurile culturale sau de situaţia geografică. În 2017, în medie în ţările UE cea mai mare parte (aproape un sfert) din cheltuielile de consum ale gospodăriilor au fost alocate către sectorul „locuinţă, apă, electricitate şi gaze” (care exclude achiziţionarea locuinţelor), în timp ce „transportul” a reprezentat 13%, „alimentele şi băuturile non-alcoolice” – 12 %, în timp ce „restaurantele şi hotelurile” şi „recreaţia şi cultura” au fiecare aproximativ 9%. Un procent de 4% până la 6% este pentru segmentul „mobilă şi electrocasnice”, „îmbrăcăminte şi încălţăminte”, „băuturi alcoolice şi tutun” şi „sănătate”; în timp ce „comunicaţiile” şi „educaţia” au 3% şi, respectiv 1%.
Gospodăriile au alocat în 2017 cea mai mare parte a cheltuielilor de consum către sectorul „locuinţă” în aproape toate statele din Uniunea Europeană, exceptând Estonia, Lituania şi România, unde „alimentele” au fost cele mai importante.
Per total, România a alocat 22,5% din totalul cheltuielilor de consum ale gospodăriilor pentru „locuinţă, apă, electricitate şi gaze”, 27,8% pentru „alimente şi băuturile non-alcoolice”, 11,2% pentru „transport”, 6% pentru „sănătate”, 5,8% pentru „recreaţie şi cultură”, 5,7% pentru „băuturi alcoolice şi tutun”, 4,6% pentru „mobilă şi electrocasnice”, 4,1% „comunicaţii” şi 3,7% pentru alte bunuri şi servicii.