Magazinele, supermarketurile, hipermarketurile, dar şi magazinele din mall-uri ori alţi mici sau mari comercianţi, vor fi obligate prin lege să afișeze în cadrul campaniilor de reduceri de preț și care a fost cel mai scăzut preț din ultimele 30 de zile înainte de ofertă.
Decizia este inclusă într-un proiect de act normativ pe care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor l-a pus în dezbatere publică. Scopul propunerii este „să ofere clienților o armă împotriva ofertelor înșelătoare”, subliniază ANPC.
Reglementarea propusă ar trebui să se aplice efectiv începând cu luna mai a anului viitor. „Preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de comerciant în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preţ. În cazul bunurilor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de comerciant în perioada ultimelor 10 de zile înainte de data aplicării reducerii de preţ”, se arată în documentul citat.
În cazul ȋn care produsul a fost prezent pe piaţă mai puţin de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai mic preţ practicat de comerciant de la data punerii produsului pe piata, înainte de data aplicării reducerii de preţ.
Dacă reducerea de preţ este majorată treptat în perioada ultimelor 30 de zile, preţul anterior este considerat preţul fără reducere înainte de prima aplicare a reducerii de preţ.
Neindicarea preţului pe unitatea de măsură constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1000 lei la 4000 lei. Nerespectarea obligaţiei de a indica preţul anterior aplicat de comerciant pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preţ, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 4000 lei la 40000 lei.
Prezenta reglementare trebuie să intre în vigoare la data de 28 noiembrie 2021 şi se aplică efectiv ȋncepând cu data de 28 mai 2022.