Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a fost reclamată luni la CNCD pentru declaraţiile privind copiii cu nevoi speciale. Sesizarea a fost formulată de către Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi.
Președintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD), Mădălina Turza, a anunțat, luni, că a depus o plângere la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării în urma declarațiilor ministrului Educației „referitoare la segregarea elevilor cu dizabilități, care întăresc stigma şi prejudecata la adresa întregii comunităţi a persoanelor cu dizabilităţi”. Potrivit Mădălinei Turza, 29.433 din cei 70.000 de copii cu dizabilități din România sunt izolați în școli speciale, iar cei care învață în școlile de masă nu beneficiază de sprijinul necesar, în condițiile în care sunt doar 1.385 de profesori de sprijin în toata țara.
Ea spune că propunerea Ecaterinei Andronescu de a-i „împărți pe cei cu dificultăți de învățare într-un loc” este discriminatorie și segregaționistă, deoarece reflectă convingerea acesteia că, pornind de la criteriul dizabilității, elevii nu pot învăța în aceeași clasă cu alți colegi care nu au o dizabilitate.
„Conform doamnei ministru, dizabilitatea reprezintă un criteriu valid pentru separarea acestora într-o altă clasă, fapt ce se înscrie în definiția discriminării prevăzută în O.G. 137/2000, restrângând dreptul la educație al acestora în condiții de egalitate, pe criteriul dizabilității. Considerând declarațiile publice ale ministrului Educației deosebit de periculoase și reflecția unor direcții de politici publice discriminatorii, indiferent de nuanțările ulterioare, am înțeles să depunem plângere la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării”, mai spune Turza.
Inițial, Ecaterina Andronescu a declarat că elevii cu dificultăți de învățare se află acum integrați fie în școli speciale, fie în sistemul normal, dar fără profesori dedicați, motiv pentru care o variantă ar fi înființarea claselor separate pentru acești copii.
„Noi acum îi avem pe cei cu dificultăţi de învăţare, să îi numim aşa generic, împărţiţi în două categorii. Pe unii îi trimitem în şcolile speciale, iar alţii sunt în şcolile normale, integraţi în clasele normale. Acolo, din păcate, într-o foarte mică măsură reuşim să asigurăm profesori de sprijin pentru copiii integraţi în clasele normale şi atunci creăm dificultăţi la profesori. Şi mă gândeam dacă nu am putea să îi împărţim mai mulţi într-un loc şi să punem profesori de sprijin acolo. Adică aş vrea: ca şi lor, celor integraţi în şcolile de masă, să le putem asigura profesori de sprijin”, a declarat ministrul Educației, la Digi 24.
Ulterior, ministrul Educației a revenit asupra declarației, precizând că, de fapt, propunerea era ca acești elevi să fie susținuți suplimentar cu profesori de sprijin și că nu s-a pus niciun moment problema segregării acestor copii în clase separate.