Autoritatea Electorală Permanentă a lansat, marţi, platforma votstrăinătate.ro unde se pot înregistra cetăţenii care se vor afla în străinătate la alegerile prezidenţiale din acest an. În diaspora se va putea vota timp de trei zile, vineri, sâmbătă şi duminică, la ambele tururi de scrutin. Înregistrarea pe acest site nu este obligatorie, dar va permite autorităţilor să stabilească secţiile unde afluxul de alegători va fi mai mare.
Preşedintele AEP, Constantin Mituleţu – Buică, a afirmat, marţi, într-o conferinţă de presă, că Hotărârea de Guvern care a stabilit data alegerillor prezidenţiale era urgent, deoarece pe baza acesteia pot fi începute procedurile de strângere de semnături pentru susţinerea candidaţilor.
“Hotârârea de Guvern era urgentă deoarece pe baza acestei date se pot demara procedurile de strângere de semnături pentru susţinerea candidaturilor. Această hotărâre intră în vigoare pe data de 28 august şi, ulterior, la 1 septembrie va trebui să mai emitem o serie de cel puţin trei Hotărâri de Guvern pentru organizarea procesului electoral din 10 noiembrie, respectiv turul al doilea putând fi desfăşurat pe 24 noiembrie.
Din acest moment curg termenele invers de la data de 10 noiembrie către data de limită de depunere a candidaturilor, data limită de rămânerea definitivă a candidaturilor, respectiv începerea campaniei electorale cu 30 de zile înainte”, a declarat preşedintele AEP.
El a anunţat că Autoritatea Electorală Permanente a lansat site-ul votstrăinătate.ro, care cuprinde posibilităţile de preînregistrare a cetăţenilor care se află în străinătate în data de 10 noiembrie, respectiv 24 noiembrie.
“Prin iniţiativa legislativă trecută de Parlament şi care se află în promulgare s-au creat mai multe posibilităţi pentru cetăţenii români care se află în străinătate şi în ziua de 10 noiembrie, respectiv 24 noiembrie şi anume: extinderea votului pentru zilele de vineri, 12-21, sâmbătă, 7-21, duminică, 7-21 – votul clasic ca şi în ţară”, a mai spus preşedintele AEP.
Constantin Mituleţu – Buică a precizat că informaţiile primite de la cetăţeni nu se vor afla în evidenţele de la administraţiile publice locale.
“Trebuie menţionat faptul că toate informaţiile pe care le vom primi şi le vom introduce în lista electorală permanentă fie pentru secţia de votare, fie pentru votul prin corespondenţă, nu se vor afla în evidenţele de la administraţiile publice locale, în registrul electoral, se vor radia din lista electorală permanentă din ţară şi vor fi introduşi în lista electorală permanentă din străinătate pentru secţia de votare sau pentru votul prin corespondenţă astfel încât să nu mai există această temere, care a apărut în spaţiul public că autorităţile publice locale vor ştie unde este cetăţeanul şi să poată să trimită tot felul de documente sau corespondenţe la cetăţean sau la autoritatea publică acolo unde îşi are reşedinţa în străinătate”, a precizat preşedintele AEP.
În 2016, informaţiile cetăţenilor care doreau să voteze prin corespondenţă apăreau în registrul electoral, iar autorităţile locale putea afla unde sunt aceştia.
Autorităţile spun că îşi doresc ca votul la alegerile prezidenţiale din acest an să decurgă cât mai bine, pentru ca oamenii să nu mai aibă de suferit. “Îmi doresc să promovăm foarte mult aceste variante astfel încât în ziua de duminică, ora 21:00 să fie cât mai puţini cetăţeni la secţiile de votare astfel încât cetăţenii să nu mai sufere prin aşteptarea la secţia de votare şi mai ales că vom avea o perioadă de iarnă şi de frig astfel încât să nu se mai repete evenimentul din 2014”, a mai spus Constantin Mituleţu-Buică.