Comisia Europeană a dat publicității, luni, 24 iunie, un studiu privind produsele alimentare cu dublu standard de calitate, realizat în 19 țări membre UE.
Comisia Europeană a arătat că 9% dintre produse aveau o compoziţie diferită, deşi partea din faţă a ambalajului era identică. Nu au fost înregistrate decalaje între Est şi Vest în privinţa compoziţiei produselor de marcă. Studiul a fost realizat în 19 state ale UE iar România nu a fost inclusă.
„9% din produsele comparate aveau o compoziție diferită, deși partea din față a ambalajului era identică. Alte 22% din produse aveau o compoziție diferită, în pofida faptului că partea din față a ambalajului era similară.
Studiul nu a demonstrat existența unui model geografic consecvent. Pe baza noii metodologii elaborate, autoritățile naționale competente vor fi de acum înainte în măsură să efectueze analize de la caz la caz pentru a detecta practicile înșelătoare interzise în temeiul legislației UE privind protecția consumatorilor”, se precizează în comunicat.
Tibor Navracsics, comisarul pentru educaţie, cultură, tineret şi sport, responsabil cu Centrul Comun de Cercetare, a declarat: „Rezultatele sunt mixte: pe de o parte, mă bucur că nu s-a găsit nicio dovadă a unui decalaj între est şi vest în ceea ce priveşte compoziţia produselor alimentare de marcă, dar, pe de altă parte, mă îngrijorează constatarea că până la o treime din produsele testate aveau o compoziţie clar diferită, deşi erau comercializate sub mărci identice sau similare.” Věra Jourová, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, a declarat: „În cadrul pieţei unice europene nu vor exista standarde duble. Atunci când îşi vor face cumpărăturile, consumatorii europeni vor putea avea încredere deplină că ceea ce văd este şi ceea ce cumpără.”
Studiul a evaluat 1 380 de mostre din 128 de produse alimentare diferite, provenite din 19 state membre. Acest eşantion nu este, însă, reprezentativ pentru marea diversitate de produse alimentare de pe piaţa UE, informează Comisia.
În marea majoritate a cazurilor, compoziţia corespundea modului în care erau prezentate produsele: 23% din produse aveau partea din faţă a ambalajului şi compoziţia identice, iar 27% dintre produse indicau, prin aspectul diferit al părţii din faţă a ambalajului, faptul că în diferite ţări ale UE compoziţia lor era diferită.
Utilizarea aceluiaşi ambalaj sau a unui ambalaj similar pentru produse cu compoziţie diferită nu urmăreşte un model geografic consecvent. De asemenea, diferenţa de compoziţie a produselor testate nu constituie neapărat o diferenţă în ceea ce priveşte calitatea produsului.
La sondaj au participat Bulgaria, Croaţia, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Franţa, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania şi Ţările de Jos. România nu a fost inclusă în studiu. În continuare, Comisia Europeană lansează o nouă cerere de propuneri, cu un buget total de 1,26 milioane de euro.