Decizii ale Consiliul Naţional al Audiovizualului – ședința publică din 23 aprilie

Social

“Întrunit în şedinţa publică din data de 23.04.2020, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate şi a decis să aplice următoarele sancţiuni:

– amendă de 25.000 de lei postului PRO TV pentru încălcarea dispoziţiilor legislaţiei audiovizualului referitoare la protecţia minorilor, respectiv art. 39. alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 („Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective”).

La stabilirea sancţiunii, Consiliul a avut în vedere emisiunea „Românii au talent” (ediţia din 21.02.2020, reluată în data de 22.02.2020 şi ediţia din 28.02.2020) la care a fost reţinută şi nerespectarea art. 18 lit. b) din Codul audiovizualului, precum şi emisiunea „Ştirile Pro TV” din data de 20.02.2020, în cadrul cărora la rubrica sport a fost difuzată ştirea „Dramă în Australia”, radiodifuzorul încălcând şi art. 18 lit. a) din Cod;

– somaţie publică postului Digi 24, deoarece la difuzarea emisiunii „Ştirile Digi 24” din 04.04.2020, ora 15.00 nu au fost respectate dispoziţiile art. 47 alin. (3) din Cod;

– somaţie publică postului Romania TV deoarece, în cadrul emisiunii „Ultima oră” din data de 26.03.2020, au fost încălcate prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) din Cod;

– somaţie publică postului Rock FM pentru încălcarea dispoziţiilor art. 40 alin. (5) din Codul audiovizualului la difuzarea ediţiei 26 februarie 2020 a emisiunii „Morning Glory”.

De asemenea, CNA a analizat rapoartele de monitorizare privind duratele orare ale inserţiilor de publicitate difuzate în luna ianuarie 2020 de 12 posturi de televiziune în intervalele orare 7.00-18.00 şi 18.00-23.00. Au fost monitorizate posturile Antena 1, Antena 3, B1 TV, Digi 24, Kanal D, Naţional TV, Prima TV, Pro TV, Pro Cinema, Realitatea Plus, România TV şi TVR1. Constatând încălcarea dispoziţiilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările şi completările ulterioare, conform cărora „Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date”, Consiliul a decis sancţionarea posturilor Realitatea Plus şi Pro Cinema cu câte o somaţie publică, pentru depăşiri înregistrate în intervalul orar 7.00-18.00.

În aceeaşi şedinţă, membrii Consiliului au hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privinţa emisiunii de teleshopping în cadrul căreia a fost promovat produsul Reuma Forte fără a se ţine cont de dispoziţiile art. 126 alin. (1) din Codul audiovizualului, potrivit cărora „Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru medicamente şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente” (monitorizare: emisiunea „Teleshopping Reuma Forte” difuzată de România TV în data de 07.03.2020)”, informează CNA, într-un comunicat de presă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *