De sâmbătă, 14 septembrie, devin aplicabile prevederile Regulamentului Delegat (UE) 2018/389 de completare a Directivei UE nr. 2366/2015 a Parlamentului European și a Consiliului (PSD2) cu privire la ”standardele tehnice de reglementare pentru autentificarea strictă a clienților și standardele deschise, comune și sigure de comunicare (Regulamentul UE)”.
Concret, acest lucru aduce mai multe schimbări cu care inclusiv clienții băncilor românești trebuie să se obișnuiască.
Regulamentul UE, direct aplicabil în România, stabilește cerințele tehnice și măsurile de securitate pentru autentificarea strictă a clienților (SCA) și pentru comunicarea în condiții de siguranță cu terții prestatori de servicii de plată (Terți PSP). Aceștia, conform PSD2, vor putea oferi consumatorilor, la cererea și pe baza consimțământului lor, noi tipuri de servicii de plată, cu privire la conturile de plăți accesibile online ale consumatorilor deschise la bănci sau la alți prestatori.
La plățile online cu ajutorul cardului, pe lângă parola 3D Secure primită prin SMS la numărul de telefon înregistrat în sistem, va trebui să introduceți și un cod static format din ultimele 4 cifre ale codului numeric personal (CNP), respectiv din ultimele 4 caractere ale numărului de pașaport, dacă nu aveți CNP.
Se aplică o nouă regulă și pentru plățile făcute fără PIN. Pentru unele plăți contactless la POS va fi necesar să introduceți codul PIN.
Regulamentul UE 2018/389 de completare a Directivei UE nr. 2366/2015 a Parlamentului European și a Consiliului (PSD2) prevede că după fiecare 5 plăți contactless consecutive de sub 100 de lei/30 EUR, următoarea plată va trebui să fie autorizată prin codul PIN.
Conform directivei PSD2 și Regulamentului UE, dacă alegeți să oferiți acces la conturile de plăți deschise la băncile din România unui Terț PSP, cum ar fi o companie fin-tech sau altă bancă, ar trebui să aveți control asupra permisiunilor și informații complete în orice moment privind datele la care are acces respectivul terț.
Cele mai multe bănci românești își notifică în aceste zile clienții cu privire la noile condiții și le comunică actualizări ale contractelor, aplicabile din 14 septembrie.